revenire la pagina anterioară...

13851    3    1

Ce sanse ai in ziua de azi cu o brutarie la tara

[03/07/2015]

Deschiderea unei brutării pare să fie o idee de afaceri foarte bună deoarece potrivit statisticilor România se află pe locul 1 in UE în ceea ce priveste consumul de paine, cu un consum lunar de peste 8 kg. pe cap de locuitor. Consumul este pe un trend descendent, cu aproape 1 kg. (pe cap de locuitor) mai mic decât acum 20 de ani, dar totusi cel mai mare din UE. În Germania consumul pe cap de locuitor este aproape la jumătate fată de România, iar în Marea Britanie de aproximativ 7 ori mai mic. Asa că teoretic vorbind, dacă vrei să îti deschizi o brutarie cele mai mari sanse de reusită le ai in România. Acesta este probabil si principalul motiv pentru care multi dintre cei care doresc să îsi deschidă o afacere la tara se gândesc la  o mică brutărie.

Acum cca. 20 ani în multe comune din România apărusera mici brutării, dar spre surprinderea multora doar o mică parte dintre acestea au rezistat. La prima vedere numărul mic de brutării care au supravietuit în timp pare să fie o ciudătenie, căci ele ar fi trebuit să devină niste mici afaceri profitabile, deoarece asa cum am mai spus românul este mare mâncător de pâine, iar numărul celor care îsi prepară singuri pâinea este tot mai mic, chiar si în mediul rural. Asa că multi se întreabă dacă într-adevar este o idee de afaceri bună să dechizi o brutărie la tară.

Pentru a găsi răspunsul la această întrebare ar trebui să ne gândim la principalele elemente care conduc la succesul unei astfel de afaceri.

Piata de desfacere
Se spune că pretul si calitatea produselor sunt cei mai importanti factori care conduc la succesul unei afaceri din sfera productiei, dar cum se zice la români “vremurile s-au schimbat”, si în ziua de azi, când comertul este controlat de marile lanturi de supermarket-uri si hypermarket-uri, succesul afacerii e in primul rând conditionat de conlucrarea cu aceste retele, care asigură accesul la marea piată. Azi accesul la clientii potentiali este esential.
In orice afacere cu cât ai o piată de desfacere mai mare cu atât ai sanse mai mari de reusită. Din păcate în mediul rural o brutărie care isi propune să îsi desfacă produsele pe plan local, mai ales într-o localitate mică, are sanse scăzute de reusită datorită numărului mic de potentiali clienti.

Potrivit informatiilor publicate pe Wikipedia, din 2.686 comune existente în România un număr de 2.102 comune au o populatie mai mică de 5.000 locuitori (valoarea medie fiind de 2.939 locutitori pentru această categorie de comune). Practic, dacă nu ar exista niciun concurent, într-o astfel de comună ai putea vinde 23,5 to pâine pe lună, ceea ce ar putea însemna 58.780 franzele de 400 gr. pe lună sau 2.305 franzele pe zi.
Dacă ai putea să vinzi toată această cantitate chiar ar merita să îti deschizi o brutarie în acea comună, dar din păcate in ziua de azi concurenta în aproape orice domeniu este extrem de puternică, si pe fiecare punct de desfacere “se bat” mai multe brutării. Firmele mari de panificatie îsi trimit masinile si la 50-60 km departare pentru a vinde câteva pâini. Problema pe care trebuie să ti-o pui este ce trebuie să faci pentru ca din cele 2.305 franzele care se vând zilnic în comuna respectivă un număr de cca. 800 bucăti (cât produce o linie mica pe schimb) să fie ale tale.
Dacă esti nou pe piată va trebui în principiu să găsesti solutii pentru a o face mai bună si un pic mai ieftină, ceea ce toti cred că o vor putea face, dar în practica s-a demonstrat că putini sunt aceia care sunt si capabili să o facă.
In cazul în care localitatea e mai mare de 5.000 de locuitori sansele de reusită cresc, asta dacă nu cumva acea localitate este la 10-15 km de un mare oras sau în imediata vecinătate nu se află vre-un mare cultivator de grâne cu afaceri integrate, care pe lângă agricultură se ocupă si de procesarea produselor agricole si bineinteles de panificatie.

Deci legat de piata, pentru a avea succes trebuie să gasesti solutii de a intra pe piată si de a face fată presiunii concurentilor.

Materiile prime utilizate
Pretul si calitatea unui produs au fost si vor fi în continuare factori importanti în succesul unei afaceri. Dacă reusesti să faci ceva foarte bun si foarte ieftin în mod sigur lumea va cumpăra de la tine, dar ca să produci ceva ieftin nu e suficient doar să îti diminuezi cota ta de profit. Ca să produci ieftin trebui să ai acces la materii prime de bună calitatea si ieftine, iar pentru a găsi asa ceva trebui să cauti foarte mult si să ai si un pic de noroc. Nu este deloc simplu să cumperi materii prime ieftine si bune, deoarece preturile se negociază în functie de cantitate si ca nou intrat pe piată nu îti permiti să cumperi prea mult.
Pentru a reusi intr-o astfel de afaceri trebuie in primul rand “să te pricepi la faină”. Toti românii cred că sunt experti în asa ceva, mai ales cei de la tară, dar dacă te gândesti să deschizi o afacere in domeniul panificatiei nu trebuie să te bazezi doar pe cunostintele generale pe care le are lumea. Trebuie să stii să apreciezi corect calitatea diferitelor sortimente de faină si să cunosti foarte bine aceasta piata, pentru a avea sanse reale de a cumpăra o materie primă de calitate la un pret bun.

Tehnologie, know-how si angajati buni
Ca să faci un produs de calitatea nu e suficient doar să iti doresti asta. In realizarea unor produse de calitate superioară importante sunt materiile prime folosite, know-howul si calitatea angajatilor. Dacă ai reusit să îti cumperi materii prime de calitate trebuie să ai retete bune si să le respecti în timp. Din păcate o caracteristica a românilor este sa înceapă bine si să meargă prost mai departe. Oare câte cazuri nu ati întâlnit în România de firme care s-au lansat cu produse de calitate, si după 6 luni – 1 an au renuntat complet la standardele initiale de calitate?
Calitatea produselor e dictată si de tehnologie si de oameni. Trebui să dispui de echipamente performante care să iti permită să controlezi perfect dozarea materiilor prime si temperaturile de coacere. Oricat de bune ar fi echipamentele acestea nu vor conduce la rezultatele dorite dacă nu au in spate oameni seriosi preocupati de calitate si productivitate.
Tehnologia folosită este importantă si pentru obtinerea unui pret de cost mic. Pentru a fi profitabil ai nevoie de echipamente performante, cu grad mare de automatizare si consum energetic scăzut, iar asta înseamnă deobicei investitii mari pentru demararea afacerii.

O linie nouă de panificatie, cu o capacitate de 800 franzele pe schimb, presupune o investitie cca. 20.000 Euro in echipamente. Nu uita insă că aceasta nu este singura investitiei necesară demarării afacerii. Trebuie să investesti in amenajarea spatiilor si mai ai nevoie cel putin de o autoutilitară.

Concluzia: dacă esti un bun manager, te pricepi la panificatie, ai găsi un spatiu într-o comună de cca. 5.000 locuitori (sau mai mult) in care se poate amplasa o brutarie fără lucrări de reamenajare importante, ai de unde să procuri materii prime de calitate, si dispui de cca. 30.000 Euro pe care să îi investesti într-un mijloc de transport marfă si o linie de panificatie performantă, ai sanse de succes cu o brutărie la tără. Nu e simplu, dar cu multă muncă poti reusi.

 

Mult succes!





Articole similare:
Daca merita si cat costa pornirea unei afaceri la tara in domeniul cultivarii legumelor in sistem ecologic - 17/Feb/2014
Poate fi o pensiune agroturistica o afacere mica profitabila ? - 17/Feb/2013
Idei de afaceri cu bani putini: prestari de servicii in zonele rurale - 12/Nov/2014
Idei de mici afaceri la tara in domeniul procesarii produselor agricole - 28/Nov/2014
Cele mai bune mici afaceri din agricultura in 2013 - 05/Oct/2013

Cuvinte cheie: brutarie,afacere,tara,rural,deschide

Inscris la categoria: Afaceri la tara


Trimite acest articol unui prieten: e-mail: numele dvs: