revenire la pagina anterioară...

5595    8    0

Firma de catering la tara

[08/07/2015]

A.  Afacere: Firma de catering la tară

 

B.  Investitie estimativă: minim 111.500 RON (aprox. 25.000 EURO)

 

C.  Concept
Furnizarea de servicii de catering nu este o noutate în România, căci la nivel national există mii de firme de catering, mai ales în marile orase. In ultimii 10 ani firme de acest gen au început să se dezvolte si în mediul rural, dar deocamdată numărul acestora este sub potentialul pietei. Chiar dacă locuitorii din mediul rural au nevoie doar ocazional de astfel de servicii, veniturile care se pot obtine dintr-o astfel de afacere sunt suficient de mari pentru ca afacerea să poată fi considerată ca fiind o afacere profitabilă. Multi au retineri să demareze o astfel de afacere la tară, dar succesul unor firme care sunt pe piata de mai multi ani arată că intreprinzatorii din mediul rural ar trebui să fie ceva mai curajosi. Totusi, deocamdată este recomandată demararea unei astfel de afaceri intr-o comuna cu cel putin 4.000-5.000 de locuitori. Este posibil ca peste câtiva ani, după ce veniturile din mediul rural vor mai creste, astfel de afaceri să poată fi demarate si în localitati mai mici.

 

D.  Prezentare afacere
De obicei firmele de catering livrează preparate reci si calde din bucătăria românească si internatională, la preturi accesibile, la domiciliu sau la birou, zilnic si/sau cu prilejul unor evenimente.
In principiu organizarea unei firme care să ofere servicii de catering la tară este similară cu cea a uneia care functionează în mediul urban, existând însă si anumite particularităti. Astfel în cazul firmelor cu activitate in mediul urban o pondere importantă a activitătii o are furnizarea mâncării zilnice pentru angajatii unor companii, copii sau diferite persoane fizice, în timp ce in mediul rural ponderea cea mai mare a activitătii este dată de evenimente (nunti, botezuri, înmormântări). In comunele mari există sanse de a avea, măcar sezonier, o clientelă zilnică doar în cazul în care există scoli sau grădinite cu program prelungit, sau companii cu profil agricol care asigură muncitorilor hrană pe perioada campaniilor.

Servicii oferite
a. Meniuri individuale
- meniuri pentru gradinită / scoală
- meniuri pentru firme cu profil agricol
- masă de prânz la birou (situatie intâlnită mai rar la tara – doar acolo unde există firme mari, ai căror angajati isi comandă mâncare la birou)
Pentru institutiile de învatământ si firmele cu profil agricol de obicei se oferă un “meniul al zilei”, iar persoanelor care comandă individual mancarea li se oferă posibilitatea de a alege între meniul zilei si un meniu “a-la-carte”. Aceste meniuri sunt livrate individual in caserole termorezistente.

b. Servicii catering pentru evenimente
In general firmele de catering din mediul rural au meniuri standard pentru nunti sau parastase. Bineinteles că aceste meniuri pot suferi modificări de la un client la altul.
Serviciile constau in organizarea unor mese festive, cu servire directă sau bufet suedez. Cele mai frecvente sunt evenimentele cu servire directă.
Cu prilejul organizarii unor mese festive firmele de catering pun la dispozitie si vesela necesară (de obicei de unică folosintă) si fete de masa albe. Pentru meniul tip bufet suedez prezentarea produselor se face pe platouri, respectiv suporti din inox tip chafing-dish ce functionează pe principiul bain-marie-ului, pentru a mentine preparatele calde pe toata perioada servirii mesei. In cazul evenimentelor preparatele sunt aduse în locul în care se servesc cu ajutorul unor marmite care păstrează mancarea in conditii optime pentru o perioadă mai lungă de timp.
Important: o atentie deosebită trebuie acordată meniurilor de post, căci, spre deosebire de mediul urban, lumea ia mult mai în serios perioada postului.

Amplasamentul afacerii
Locul unde se prepară mancarea nu este important deoarece aceasta se livrează la locul indicat de beneficiar. Ceea ce este foarte important este ca locatia respectivă să corespundă normelor de igenă impuse unitatilor economice care prepară hrană.

Aspecte cheie
- ca în orice afacere în domeniul alimentatiei publice principalul lucru ce trebuie avut in vedere este calitatea mâncării. Multi cred că cel mai important lucru este pretul, dar lumea nu este dispusă să cumpere de mai multe ori o mâncare de un gust indoielnic, chiar dacă este ieftină. Când vorbim de calitate nu trebuie să neglijam temperatura la care se livrează, căci o mâncare rece isi pierde farmecul, chiar dacă bucătarul care a preparat-o a fost unul foarte bun.
Pentru ca mâncarea să fi bună ideal ar fi să te aprovizionezi zilnic. Din acest punct de vedere firmele din mediul rural au chiar un avantaj, deoarece pot cumpăra multe produse proaspete de pe plan local.
- livrarea la timp: nimic nu e mai enervant decât să astepti mâncarea si aceasta să vină cu o oră intârziere. Este important ca cel care gestionează afacerea să estimeze corect timpii de livrare.
- îndeplinirea conditiilor necesare obtinerii tuturor avizelor de functionare.

Cheia succesului
- un bucătar foarte bun;
- respectarea cu strictete a termenelor de livrare;
- o bucătărie foarte bine utilată – fără dotari adecvate va fi greu să termini mancarea rapid;
Intr-o astfel de afacere calitatea si promtitudinea sunt elemente de bază pentru a avea succes. Clientii vor fi multumiti dacă obtin servicii de calitate.

 

E.  Piata
Potentialii clienti

-  persoane fizice
-  institutii publice (grădinite, scoli, primarii)
-  firme (companii cu profil agricol, sau industrial, dacă există in zonă)

Concurenta
- firme cu profil similar (catering)
- restaurante locale

 

F.  Materii prime si Furnizori
- legume/fructe – se pot achizitiona de pe plan local cca. 6 luni/an, iar in rest se vor achizitiona de la super-marketuri
- produse de panificatie – se pot achizitiona de la brutarie locală
-  carne – se poate achizitiona de la o carmangerie locală sau din super-marketuri
- diverse produse alimentare - se vor achizitiona de la super-marketuri sau de la distribuitori de produse alimentare
- băuturi alcoolice si recoritoare - se vor achizitiona de la super-marketuri sau de la distribuitori de produse alimentare
- producători/distribuitori de utilitati (apă, canalizare, energie electrica, colectare deseuri)

 

G. Personal (Cu câti angajati poti porni afacerea?)
Pentru inceput sunt suficienti 3 angajati permanenti si 3-4 colaboratori. In mod sigur ai nevoie de un bucătar si un sofer ca angajati permanenti, la care te mai adaugi si pe tine. Tu vei lucra cel mai mult, căci trebuie să preiei comenzile, să faci aprovizionarea, să il ajuti pe bucătar atunci când sunt multe comenzi si la nevoie să distribui anumite comenzi, când soferul nu mai face fată.
In plus, pentru evenimente ai nevoie de un ajutor de bucatar si cel putin 2 persoane care să te ajute la trasnsportul si servirea mâncării.
Mare atentie la bucătar, căci gustul mâncării e vital in succesul afacerii. In orase un bucătar bun e plătit cu un salariu net de 3.000 de lei.

 

H. Cerinte legale (Forma juridică, Cod CAEN, Autorizatii functionare)     

Forma juridică
a. Societate cu răspundere limitată SRL
b. Intreprindere individuală II
c. Intreprindere familială IF
d. Persoana fizica autorizată PFA
e. Alte forme juridice (SNC, SCA, SCSA).

Coduri CAEN
5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente

Aceasta clasa include asigurarea serviciilor de alimentatie bazate pe aranjamente contractuale cu clientul, in locatia specificată de câtre client, pentru un anumit eveniment.
Această clasă exclude:
- fabricarea de produse alimentare perisabile destinate revanzării
- comert cu amănuntul al produselor alimentare perisabile

Cod Caen 5629 - Alte activitati de alimentatie n.c.a.
Această activitate include catering-ul industrial, adică asigurarea serviciilor de alimentatie bazate pe aranjamente contractuale cu clientul, pentru o perioadă de timp determinată. Este inclusă de asemenea activitatea unitătilor alimentare concesionate in cadrul bazelor sportive si al altor unitati similare. Hrana este adesea preparată intr-o unitate centrală.
Aceasta clasa include:
- furnizori de servicii de alimentatie pentru contractori (de  ex.: companii de transport);
- activitatea unitatilor de alimentatie concesionate in cadrul bazelor sportive si al unitatilor similar;
- activitatea cantinelor sau bufetelor (de  ex.: pentru fabrici, birouri, spitale sau scoli) pe bază de concesionare.
Aceasta clasă exclude:
- fabricarea de produse alimentare perisabile destinate revanzării;
- comertul  cu amănuntul al produselor alimentare.

De retinut: potrivit Ordinului 111/2008 emis de ANSVSA, Art. 17, activitatea de catering intră in categoria activitătilor de vânzare cu amănuntul.

Autorizatii necesare
Autorizatie de functionare eliberată de Primaria localitătii in care se desfasoară activitatea, Autorizatie de mediu, Autorizare din punct de vedere al protectiei muncii, Autorizatie PSI.
In acest gen de activitate este vitală obtinerea avizul sanitar, care se eliberează de către Autoritatea Natională Sanitar-Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor. Obtinerea acestuia este conditionată de dotarea corespunzătoare a bucătăriei si existenta unor spatii pentru stocarea in conditii optime a alimentelor si a băuturilor. Va recomandăm să cititi cu atentie Ordinului 111/2008 emis de ANSVSA. In acest ordin veti regăsi si documentele necesare obtinerii certificatului de înregistrare sanitară veterinară si pentru siguranta alimentelor, pentru activitătile din unitatile de vânzare cu amănuntul (Art.19).

Atentie: chiar dacă codurile CAEN mentionate mai sus apar in Actul Constitutiv va trebui să obtineti de la Oficiul Registrului Comertului un Certificat Constatator cu activitătile pe care le veti desfăsura.

 

I. Spatii, echipamente, dotări

Spatiul necesar demarării afacerii:
- spatiu bucătărie – minim 75 mp.
- spatiu depozitare alimente – minim 15 mp.
- spatiu birou – minim 10 mp.
Spatiul in care va fi propriu-zis bucătăria trebuie să permită delimitarea (formală cel putin) a zonelor de preparare, de gătit la cald si a zonei de spălătorie.
In cazul in care se demarează afacerea intr-un spatiu inchiriat extrem de importantă este structura spatiului, astfel incât să se respecte cerintele impuse de  ANSVSA.
In cazul in care se construieste un spatiu nou, pe un teren aflat in proprietate, este recomandat ca această constructie să se facă intr-o zonă circulată, cu posibilităti de constructie a unui restaurant lângă bucătărie. Deschiderea unui restaurant propriu este un pas pe care multe firme de catering l-au făcut, si care le-a generat venituri suplimentare.

Amlasament spatiu
Deoarece serviciile/produsele se livrează la locul indicat de beneficiar, locul unde este amplasat sediului firmei, respectiv bucătăria nu este atât de important. Esential este ca bucătaria să fie in apropierea unei sosele circulate, care nu rămane inzăpezită 3-4 zile in lunile de iarnă.

Echipamente/dotări necesare (minime)
Pentru a obtine autorizatiile necesare trebuie să ai o bucătarie profesională. Nu poti demara afacerea dacă nu ai dotările necesare deoarece, conform legii planul de igienă si control a zonelor de risc (HACCP) trebuie respectat exact ca in cazul unei bucătării clasice, cu echipamentele de păstrare, gătit, păstrare la cald, livrare si măsuri de corectare a temperaturilor. Dotarea cu echipamente corespunzatoare este obligatorie atât la inceput, pentru autorizare, cât si pe parcurs, deoarece locatiile in care se prepară hrana sunt supuse inspectiilor din partea institutiilor abilitate să efectueze controale in unitătile cu profil alimentar.

Dotările minimale pe care bucataria unei firme de catering ar trebui să le aibă sunt:
- mese de lucru;
- friteuză (pe gaz cu ardere fortata, si/sau sub presiune);
- aragaz, plită cu inductie, grill-uri;
- cuptor cu convectie si abur (mixt);
- robot universal de taiere sau dotarea separată cu: masină de tocat, feliator, masină de tăiat cartofi si legume;
- mixer profesional;
- bain-marie;
- cărucioare din inox pentru transportarea materiilor prime si a preparatelor finite;
- rasteluri din inox pentru vesela si vase mari;
- oale, semioale, cratite, tigăi simple, tigăi basculante;
- polonice de diferite capacitati, spumiere, spatula, cutite, etc.;
- oale termos cu robinet;
- spălătoare din inox;
- masină de vidat;
- aparat special de răcit (optional, dar recomandat);
- marmite;
- frigidere;
- masini de transport (2 masini pentru transportul comenzilor)

 

J. Investitie necesară pornirii afacerii

A. Varianta in care firma functionează intr-un spatiu inchiriat:
In varianta in care se demarează afacerea intr-un spatiu inchiriat costurile pornirii afacerii sunt legate de infiintarea firmei, obtinerea autorizatiilor, igenizarea spatiului, dotarea bucătăriei, achizitionarea unor mijloace de transport si banii necesari achizitionării alimentelor de bază si a materialelor consumabile.
Preturile echipamentelor variază foarte mult in functie de caracteristici. Dotarea unei bucătării care să corspundă normelor in vigoare poate incepe de la 15.000 Euro si poate ajunge si la 100.000 Euro, in functie de diversitatea echipamentelor si calitatea lor. In cazul unei mici afaceri la tară ar fi recomandat să iti alegi in asa fel echipamentele incat să te incadrezi in 15.000 Euro (ceea ce poti reusi dacă iei doar o parte din echipamente noi iar pentru restul cauti pe diverse site-uri anunturi cu echipamente second-hand).
Inafară de bucătărie trebuie să te gândesti si la transportul mancarii. Ai nevoie de cel putin 2 masini, căci e posibil ca in anumite zile să ai mai multe comenzi pentru persoane si evenimente intr-o directie, si in acelasi timp altele pentru un eveniment care loc intr-o directie diametral opusă. Masinile se pot cumpăra si la second-hand, si daca ai răbdare poti găsi pe “autovit” sau “olx” 3 masini in stare bună la 3500-4000 Euro/bucata.
Investitiile in dotarea bucătăriei si in masini sunt “investitiile mari”, dar pe lângă asta iti vor mai trebui niste bani pentru a achizitiona un fond de marfă, ambalaje, caserole, vesela de unica folosinta si materiale pentru igenizare. Pentru acestea ar trebui să mai ai cel putin 1.000 Euro.

In concluzie, pentru demararea unei afaceri in domeniu cateringului ar trebui să ai:
- infiintare firma: 400. Euro
- intocmire dosare si taxe autorizare: 600. Euro
- igenizare spatiu: 1.000 Euro
- dotare bucătărie cu echipamente: 15.000 Euro
- masini transport: 7.000 Euro
- alimente si materiale consumabile: 1.000 Euro

Total A: 25.000 EURO

B. Varianta in care se construieste un spatiu pentru derularea activitatii
In cazul in care ai doar terenul si construiesti un spatiu nou, pe care il racordezi la utilităti, la investitia anterior mentionată se mai adaugă minim 25.000 EURO
Ca atare, cu o constructie nouă, costurile demarării unei astfel de afaceri ajung la minim 50.000 EURO.

 

NOTA: in cazul in care credeti că acesta afacere vi s-ar potrivi, pentru a avea sanse de succes trebuie să vă faceti un plan foarte detaliat al afacerii, adaptat la zona in care doriti să demarati afacerea, si trebuie să fiti convins că vă veti implica 100% in aceasta afacere !

 

 

 

© Echipa RuralOnline

 



Trimite acest articol unui prieten: e-mail: numele dvs: