Acasa acces firme acces persoane

Model de afacere rurala:

Magazin alimentar la tara

[29/05/2012]

A.      Afacere: Magazin alimentar satesc


B.      Investitie estimativa: minim 82.500 RON (aprox. 18.600 EURO)


C.      Concept (servicii oferite, oportunitatea si avantajele demararii unei astfel de afaceri)
Cca. 45% din populatia tarii locuieste in mediul rural si din acest motiv satele si comunele romanesti reprezinta o piata cu un potential ridicat.
La prima vedere deschiderea unui magazin alimentar la tara nu pare foarte tentanta datorita numarului relativ mic de potentiali clienti dar, la o analiza mai atenta, vom constata ca sansele de succes ale unui magazin rural sunt mai mari decat cele ale unui magazin similar deschis intr-un oras, unde investitorul se lupta cu supermarketurile si cu hypermarketurile. Daca nu este intr-un cartier izolat si nu are un program pana seara tarziu un magazin alimentar din oras, cu o suprafata de 100 – 150 mp, are sanse minime de supravietuire, in timp ce unul din mediul rural are sanse mult mai mari de succes. Magazine alimentare rurale pot fi deschise in orice localitate care depaseste 2.000 de locuitori, dar cele mai tentante localitati pentru deschiderea unui magazin alimentar rural sunt cele cu circa 5.000 de locuitori sau mai mult. Cu cat localitatea este mai departe de mediul urban cu atat volumul vanzarilor si implicit profitul este mai mare.

Legat de marfurile pe care magazinele alimentare le comercializeaza trebuie sa subliniem ca in general astfel de magazine, pe langa produsele alimentare de baza (ex: produsele de panificatie, lactate, carne, ouă, mezeluri) si produsele alimentare auxiliare (conserve, dulciuri, băuturi răcoritoare, băuturi alcoolice, cafea, tutun) mai comercializeaza si marfuri nealimentare chimice (detergent si produse pentru menaj) sau produse cosmetice. De acest aspect trebuie tinut cont atunci cad se inmatriculeaza firma si se definesc obiectele de activitate ale firmei.
Este adevarat ca in magazinele mari (ex: supermarketuri) din marile orase preturile produselor alimentare este mai mic dar uneori, cand esti presat de timp sau cand trebuie sa cumperi putine produse nu este rentabil sa te deplasezi cativa zeci de kilometri intr-un astfel de centru comercial.

Avantajele unui astfel de magazin pentru consumatori – necesitatea unor asemenea magazine este evidenta, acesta fiind important pentru satisfacerea unor nevoi de baza a tuturor locuitorilor  din mediul rural.


D.      Prezentare afacere
Principalele elemente definitorii ale unui magazin sunt cele cunoscute sub denumirea de marketingul-mix al punctului de vânzare sau "retailing-mix", respectiv:
- localizarea si
ambianta magazinului: acest element este extrem de important in cazul magazinelor cu vanzare en-detail. In cazul unui magazin satesc principalele elemente care trebuie evaluate pentru a alege locatia pentru magazine sunt: traficul pietonal, traficul automobilistic, parcare, concurenta, caracteristicile locului (amplasare, forma terenului, dimensiunea si forma constructiei, vechimea constructiei), conditiile de instalare (proprietar al constructiei, chirias, costuri de întretinere, impozite). Legat de ambianta locatiei, mai ales cand se construieste o cladire noua pentru magazinul alimentar trebuie sa acordam o atentie deosebita aspectului exterior (fatada, vitrina, acces in magazine si firma/emblema) si celui interior (pereti interior, pardoseala, plafon si iluminare).
- produsele comercializate: in comert este importanta
marimea si structura asortimentului de marfuri precum si forma de vânzare (vanzarea „la tejghea” sau vanzarea in regim de autoservire). In plus clientii apreciaza dotarea tehnica care faciliteaza vanzarea produselor (ex: masina de feliat mezeluri, lazi frigorifice, etc). Totusi cel mai important aspect este gama de produse. Supermarketurile au demonstrat ca o gama mare de produse constituie unul dintre elementele succesului.
-  preturile: orice cumparator se asteapta ca intr-un mic magazin preturile sa fie sensibil mai mari decat intr-un supermarket, dar atunci cand diferenta de pret este prea mare cumparatorii, chiar daca pierd mult timp pentru a se deplasa in oras, vor prefera sa isi faca cea mai mare parte a cumparaturilor intr-un centru comercial.
- promovarea: cei care fac comert au auzit celebra lozinca „reclama e sufletul comertului”. Este adevarat, dar in ziua de azi inafara de reclama trebuie sa apelezi si la alte metode de promovare, care se refera la aspecte foarte variate, incepand de la etalarea si prezentarea marfurilor si pana la discounturi pentru cumparaturi mai mari de o anumita valoare.

Legat de gama de produse comercializate, in general micile magazine se orienteaza spre:
 -  produse alimentare de baza: panificatie, lactate, carne, mezeluri, eventual ouă;
 - produse alimentare auxiliare: conserve, dulciuri, băuturi răcoritoare, băuturi alcoolice, cafea, tutun, condimente si sosuri;
 - alimente congelate: carne, legume, semipreparate
;
 - legume, fructe proaspete;
 - produse alimentare vrac;
 - produse dietetice: fara zahăr, fara sare, cu soia, etc.;
 - produse alimentare pentru bebeluşi;
 - produse chimice: detergenţi, produse pentru menaj, vopsele;
 - produse cosmetice: creme, lotiuni, sampoane, pentru barbierit, etc.


D.1.  Informatii generale legislative (Forma juridica, Cod CAEN, Autorizatii functionare)  

Forma juridica
 a. Societate cu raspundere limitata SRL         
 b. Intreprindere individuala II
 c. Intreprindere familiala IF
 d. Persoana fizica autorizata PFA
 e. Alte forme juridice (SNC, SCA, SCSA)

Nota: desi nu este obligatoriu, celor care vor sa comercializeze o gama variata de produse si cred ca vor avea o cifra de afaceri mai mare de 35.000 EURO le recomandam sa aleaga "SRL".

Coduri CAEN

Cod caen - 471 Comert cu amanuntul in magazine nespecializate
4711 Comert cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun
Cod caen - 472 Comert cu amanuntul al produselor alimentare, bauturilor
si al produselor din tutun, in magazine specializate

4721 Comert cu amanuntul al fructelor si legumelor proaspete, in magazine specializate
4722 Comert cu amanuntul al carnii si al produselor din carne, in magazine specializate
4723 Comert cu amanuntul al pestelui, crustaceelor si molustelor, in magazine specializate
4724 Comert cu amanuntul al painii, produselor de patiserie si produselor zaharoase, in magazine specializate
4725 Comert cu amanuntul al bauturilor, in magazine specializate
4726 Comert cu amanuntul al produselor din tutun, in magazine specializate
4729 Comert cu amanuntul al altor produse alimentare, in magazine specializate

Cod caen - 477 Comert cu amanuntul al altor bunuri, in magazine specializate
4775 Comert cu amanuntul al produselor cosmetice si de parfumerie, in magazine specializate
4776 Comert cu amanuntul al florilor, plantelor si semintelor; comert cu amanuntul al animalelor de companie si a hranei pentru acestea, in magazine specializate


Autorizatii necesare
Autorizatie de functionare eliberata de Primaria localitatii in care se desfasoara activitatea, Autorizatie de mediu, Autorizare din punct de vedere al prot
ectiei muncii, Autorizatie PSI. In plus orice magazin alimentar are nevoie de un document de inregistrare sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor, emis de catre Directia Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor de pe raza judetului in care acesta activeaza (vezi: www.ansvsa.ro)

Alte aspecte legate de autorizare si functionare: sa aveti incheiat un contract pentru colectarea gunoiului cu o firma de salubrizare, sa aveti un contract de deratizare cu o firma specializata, sa va cumparati stingatoare si sa va intocmiti un plan de aparare in caz de incendiu, sa faceti instructajul angajatilor privind protectia muncii, sa postati afise cu numere de telefon ale protectiei consumatorilor, politiei sanitar veterinare, politiei, serviciul urgenta 112.

Este recomandat ca angajatii sa aiba sau sa urmeze un curs de vanzator si, conform unei hotarari din 2011, daca este vorba de produse alimentare (chiar daca sunt ambalate) trebuie sa urmeze un curs de igiena.

D.2. Spatiul minim necesar
Un magazin alimentar trebuie sa contina minim 3 tipuri de spatii: spatiu pentru vanzarea produselor (magazinul propriu-zis), depozit si vestiar/toaleta pentru angajati. Intrarea pentru clienti trebuie sa fie diferita de cea pentru aprovizionare.
Pentru ca un magazin sa fie competitiv si sa aiba sansa obtinerii unor profituri rezonabile acesta trebuie sa aiba o suprafata de minim 80 m.p., din care cca. 60 m.p. se pot aloca pentru spatiul de vanzare, cca 15 m.p, pentru depozitare si cca. 5 m.p. pentru vestiar / toaleta.
Atentie la asigurarea cu utilitati a spatiului: - este obligatoriu ca in interiorul magazinului sa se asigure lavoare pentru curatarea mainilor, prevazute cu apa curenta calda si rece, cu materiale pentru spalarea mainilor si pentru uscare igienica, iar in cazul in care se comercializeaza produse alterabile trebuie sa exista conditii controlate de temperatura si aerisire.

Subliniem ca acesta este spatiul minim necesar pentru un magazin profitabil dar dimensiunea minima a acestuia variaza si in functie de conditile locale (dimensiunea localitatii), de marimea gamei de produse pe care cel care este proprietarul afacerii isi propune sa o vanda si de chiria platita.

Amplasament magazin
Recomandarea noastra este de a amplasa magazinul intr-o zona vizibila, cunoscuta de marea majoritate a locuitorilor din comunitatea respectiva. Foarte important este accesul la acest magazin: tinand cont de faptul ca in ultima vreme multi client se deplaseaza cu masina la cumparaturi recomadam alegerea unui spatiu in apropierea caruia se pot parca cu usurinta masinile.

D.3. Piata
a.     Cine sunt potentialii clienti?

  - persoanele care au domiciliul in localitatea in care e amplasat magazinul
  - persoane din localitatile invecinate
  - persoane din alte zone care calatoresc (in cazul in care magazinul este amplasat pe marginea unui drum national si are spatii pentru parcare)
  - persoane juridice (restaurante, baruri, cantine, firme care asigura masa angajatilor proprii …. in cazul in care exista in localitate)

b.     Concurenta
  -  directa: magazine similare in aceeasi localitate
  -  indirecta: marile magazine de profil din orasele mari

c.     Aspecte cheie (daca e cazul) – gama de produse comercializata, preturile practicate, aspectul magazinului si comportamentul fata de client sunt vitale pentru succesul unui magazin satesc. Proprietarul afacerii trebuie sa acorde o atentie deosebita calitatii marfurilor pe care le cumpara spre revanzare si pretului la care cumpara marfa.
In multe zone rurale “se vinde pe baza de caiet” (pe datorie). Noi nu incurajam astfel de practici deoarece in multe cazuri vanzarea pe acest principiu s-a incheiat cu falimentul afacerii!


D.4. Furnizorii:
(Cine sunt potentialii furnizori?)
  - en-grositi / firme de distributie
  - mari retele comerciale care vand si en-gros
  - brutarii, carmangerii, abatoare, fabrici de prelucrare a laptelui
  - fermieri
  - furnizori de utilitati


D.5. Personal:
(De cati angajati am nevoie?)
Teoretic la demararea afacerii sunt necesari minim 2 angajati, din care unul sa se ocupe de vanzare iar cel de al doilea de aprovizionare si vanzare. In cazul in care magazinul are un program de functionare mai lung de 8 ore / zi afacerea trebuie sa demareze cu minim 3 angajati. Ulterior, in functie de evolutia vanzarilor numarul de angajati poate fi crescut.
In cazul pornirii unui mic magazine satesc nu recomandam angajarea unui contabil cu norma intreaga ! Este preferabil ca serviciile de contabilitate sa fie contractate cu o firma specializata.

D.6. Echipamente necesare
Inafara de existenta spatiilor mentionate la punctual D.2. un mic magazin alimentar are nevoie de o serie de dotari si echipamente specifice, cum sunt:
  - mobilier comercial (zona vanzatorului): 450 EURO
  - rafturi metalice: 210 EURO / bucata
  - rafturi metalice magazine: 90 EURO/bucata
  - vitrina verticala de refrigerare (pentru bauturi): 1.250 EURO
  - vitrina frigorifica orizontala (de prezentare): 2.350 EURO
  - * raft frigorific cu perdea de aer: 2.320 EURO (optional)
  - lada pastrare produse congelate: 490 EURO
  - feliator mezeluri: 160 EURO
  - cantar electronic: 90 EURO
  - casa de marcat: 100 EURO
  - computer si imprimanta: 450 EURO
  - lazi pentru depozitare: 200 EURO
  - mijloc de transport (dacie furgoneta - second hand): 4.500 EURO

Nota: preturile sunt informative, sunt pentru echipamente noi si au fost culese de pe site-uri ale unor furnizori din Romania in luna martie 2012.


D.7. Detalii investitie necesara pornirii afacerii

A. Varianta in care magazinul se deschide intr-un spatiu inchiriat, care nu necesita re-amenajari:
- reclama exterioara firma: 250 EURO
- mobilier comercial (masa vanzator + 6 rafturi metalice in magazine + 4 rastele pentru depozitare): 2.070 EURO
- echipamente frigorifice (1 vitrina verticala de refrigerare + 1 vitrina frigorifica orizontala + 1 lada pastrare produse congelate): 4.090 EURO
- echipamente auxiliare (feliator, cantar, casa de marcat): 350 EURO
- computer si imprimanta: 450 EURO
- lazi pentru depozitare: 200 EURO
- telefon/fax: 60 EURO
- fond de marfa: minim 6.500 EURO
- dotari (consumabile birou, halate, unelte igenizare, etc): 130 EURO
- mijloc de transport (dacie furgoneta – second hand): 4.500 EURO

Total varianta A:  minim 18.600 EURO 

B. Varianta in care se construieste un magazin pe un teren aflat in proprietate
- realizare constructive + racord la utilitati: 52.000 EURO
- reclama exterioara firma: 250 EURO
- mobilier comercial (masa vanzator + 6 rafturi metalice in magazine + 4 rastele pentru depozitare): 2.070 EURO
- echipamente frigorifice (1 vitrina verticala de refrigerare + 1 vitrina frigorifica orizontala + 1 lada pastrare produse congelate): 4.090 EURO
- echipamente auxiliare (feliator, cantar, casa de marcat): 350 EURO
- computer si imprimanta: 450 EURO
- lazi pentru depozitare: 200 EURO
- telefon/fax: 60 EURO
- fond de marfa: minim 6.500 EURO
- dotari (consumabile birou, halate, unelte igenizare, etc): 130 EURO
- mijloc de transport (dacie furgoneta): 8.600 EURO

Total varianta B:  minim  70.600 EURO

Nota: preturile sunt informative, sunt pentru echipamente noi si au fost culese de pe site-uri ale unor furnizori din Romania in luna mai 2012. Atentie: pretul constructiei poate varia foarte mult in functie nivelul de finisaje si de apropierea sau departarea fata de retelele de utilitati !

 

IMPORTANT: in cazul in care credeti ca aceasta afacere vi s-ar potrivi pentru a avea sanse de succes trebuie sa va faceti un plan foarte detaliat al afacerii, adaptat la zona in care doriti sa demarati afacerea si trebuie sa fiti convins ca va veti implica 100% in aceasta afacere !

© RuralOnline


Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatoriu pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a Guvernului Romaniei.
|  harta  |  linkuri utile  |  termeni si conditii  |  confidentialitate  |  despre noi  |  contact  |  memoreaza pagina  |  ajutor  |  proiect  |