revenire la pagina anterioară...

1123    0    0

Planul de afaceri - primul pas la pornirea unei afaceri noi

[30/04/2012]

Oamenii pornesc o afacere la tara din diferite motive: pentru a se imbogati, pentru a castiga un anumit statut, pentru a-si valorifica intr-un mod superior proprietatea, pentru putere sau in alte cazuri din disperare, atunci cand nu gasesc alte alternative pentru supravietuire. Indiferent insa de motivul pentru care cineva se apuca de afaceri, dupa ce fiecare si-a stabilit domeniul in care vrea sa activeze aproape intodeauna apare intrebarea „cum pornesc - care e primul pas – ce trebuie sa fac in continuare?”.

In etapa de demarare a afacerii cei mai multi se gandesc la modul in care isi pot finanta afacerea, altii la aspectele legale pe care trebuie sa le rezolve si foarte putini se gandesc la Planul de Afaceri (Business Plan). Numarul foarte mic de intreprinzatori care isi fac un plan de afaceri in faza de start-up se explica prin volumul redus de cunostinte in domeniul managementului, lipsa de informatii legate de mediul de afaceri, frecventa mare cu care se schimba legislatia economica, lipsa timpului necesar pentru elaborarea unui plan sau convingerea ca planul de afaceri nu foloseste la nimic si are doar un caracter teoretic.

Ceea ce trebuie insa sa inteleaga orice intreprinzator este ca afacerile mici, nou lansate sunt extrem de fragile (ex. dacă un client important renunta la serviciile firmei sau intarzie cu plata poate produce  efecte catastrofale; daca o cultura este distrusa de intemperii si nu exista o asigurare probabil aceasta va insemna sfarsitul afacerii, daca fluxul financiar nu este corect planficat se poate ajunge rapid la faliment; etc.). Potrivit datelor furnizate de INSSE o treime dintre firme dispar dupa un an de la inregistrare iar ponderea intreprinderilor inca inactive la un an dupa infiintare se situeaza in jurul valorii de 20.0%. Supravietuirea unei firme inseamna o lupta continua dusa intr-un mod planificat, iar Planul de Afacere nu este nimic altceva decat un document scris referitor la planul pentru supravietuirea si ulterior dezvoltarea afacerii (in faza de consolidare a afacerii el da posibilitatea managementului sa planifice cresterea firmei si sa pregateasca schimbarile structurale).

Revenind insa la etapa pornirii propriu-zise a afacerii, intocmirea unui plan al afacerii este absolut necesara pentru a minimiza riscul de a pierde banii investiti. Din pacate cei care au auzit cat de cat de planul de afaceri au in cap imaginea unui document frumos redactat, de 20-30 de pagini legate, care trebuie prezentat la banca sau depus pentru a obtine fonduri nerambursabile. Putini stiu ca acest plan este de fapt unul din elementele esentiale ale afacerii pe care o pornesc si ca el nu trebuie sa contina fraze pompoase spuse de economisti ci, intr-un limbaj simplu, elementele esentiale ale afacerii pe care intreprinzatorul doreste sa o porneasca.

Marea majoritate a afacerilor nou infiintate au o serie de puncte slabe, la care intreprinzatorul trebuie sa gaseasca solutii, ca de exemplu: lipsa clientilor, lipsa reurselor financiare, produse sau servicii insuficient “finisate”, numar limitat de angajati si imposibilitatea acordarii unor salarii atractive, lipsa de know-how, necunoasterea reglementarilor legale, inclusiv a obligatiilor fiscale.

Planul de afaceri pentru start-up este un proiect al afacerii care incearca sa raspunda la posibilele probleme. El este un instrument de lucru pentru antreprenor, care il ajuta sa isi definitiveze misiunea, obiectivele, strategia si planurile de actiune.

Atunci cand iti faci un planul pentru afacerea ta esti nevoit sa clarifici urmatoarele aspecte:

  • care este forma legala pentru ideile de afaceri pe care doresti sa le pui in practica ?
  • ce vinzi si la ce pret ?
  • cui vinzi si care e situatia pe piata pe care vinzi?
  • ce calitati sau avantaje tehnice are produsul sau serviciul pe care doresti sa il oferi si ce va face ca afacerea pornita sa fie mai buna decat a competitiei?
  • cum se vor distribui produsele si/sau serviciile?
  • cum trebuie promovata afacerea si in ce va consta campania de marketing?
  • cine vor fi furnizorii si partenerii de afaceri?
  • unde va fi sediul companiei si unde se va lucra (sediul principal/ administrativ, hale de productie, depozite etc)?
  • care e structura firmei pe departamente si functiuni?
  • care va fi modul de functionare al afacerii ?
  • care sunt resursele materiale cu care pornesti si in ce mai trebuie sa investesti ?
  • cati angajati vei avea, si de ce ?
  • care vor fi costurile de functionare a afacerii ?
  • cum finantez afacerea?
  • care este prognoza profiturilor pe urmatorii 3 – 5 ani ?

Pana la urma sunt multe intrebari la care un intreprinzator trebuie sa gaseasca raspunsuri.

NU UITATI: lipsa unui Plan de Afaceri aduce cu sine numeroase probleme care va vor pune in pericol bunul mers al firmei in care ati investit banii. Un plan bun ne ajuta sa anticipam probleme, sa analizam riscuri si obstacole care stau in calea succesului in afacerile noastre.

In plus, un Plan de Afaceri poate fi bun si pentru alte scopuri, ca de exemplu:
- obtinerea de credite bancare importante pentru dezvoltarea afacerii
- obtinerea unui ajutor financiar din partea potentialilor investitori
- promovarea firmei in randul potentialilor clienti si a potentialilor parteneri de afaceri


Succes in afaceri!

Consultant
Pascu Vlad





Articole similare:
Ce sanse ai in ziua de azi cu o brutarie la tara - 03/Jul/2015
Daca merita si cat costa pornirea unei afaceri la tara in domeniul cultivarii legumelor in sistem ecologic - 17/Feb/2014
Poate fi o pensiune agroturistica o afacere mica profitabila ? - 17/Feb/2013
Idei de afaceri cu bani putini: prestari de servicii in zonele rurale - 12/Nov/2014
Idei de mici afaceri la tara in domeniul procesarii produselor agricole - 28/Nov/2014

Cuvinte cheie: plan,afaceri,important,pornire,afacere

Inscris la categoria: Management si planificare


Trimite acest articol unui prieten: e-mail: numele dvs: