revenire la pagina anterioară...

2022    2    0

Luarea deciziilor in afaceri

[09/04/2015]

Se spune că „o decizie proastă e mai bună decât lipsa unei decizii!“. In principiu această afirmatie este adevărată, dar in afaceri o decizie proastă este aproape la fel de rea ca si lipsa unei decizii, căci din punct de vedere financiar va conduce cam la acelasi rezultat. Oricum, in afaceri e aproape imposibil să nu iei decizii. Luarea deciziilor apare în toate functiile manageriale: planificare, organizare, recrutare personal, conducere si control.
Celora cărora le este frică să ia decizii trebuie să le spunem un lucru: deciziile bune vin din experientă, iar experienta vine din deciziile gresite. Dacă puteti să evitati decizii gresite este excelent, dar dacă nu reusiti luati totul ca pe o lectie. Dacă vreti să aveti succes in afaceri trebuie să stiti, sau dacă nu să invatati, să luati decizii.

Decizii corecte si decizii gresite
Deciziile în afaceri sunt in principiu o progresie logică de la o abordare teoretică până la o finalizare practică. Una din caracteristicile de bază ale unui bun manager o reprezintă abilitatea de a lua decizii corecte. Deci, pentru a avea succes in afaceri ar trebui să ne putem da seama care sunt deciziile corecte si care sunt gresite, ceea ce uneori nu este simplu. Pentru a putea face asta trebui să invătăm să identificam ce înseamnă “o decizie corecta”.
Asa cum spuneam mai devreme, în afaceri luăm decizii în fiecare zi, multe dintre ele fiind obisnuite, fără un impact major in activitatea firmei, dar altele sunt deosebit de importante, si pot influenta semnificativ modul in care va evolua afacerea in viitor. Nu putem concluziona cât de corectă a fost o decizie dacă nu cuantificam avantajele provenite in urma deciziei respective. Dacă, după ce consecintele unei decizii au devenit evidente, putem spune “Privind în urmă, cursul actiunii ca urmare a deciziei luate a fost cel mai bun tinând cont de circumstante”, atunci putem concluziona că decizia luată a fost una corecta. Pe de alta parte, dacă luăm în considerare faptul ca o altă alegere ar fi avut un rezultat mai bun, atunci decizia poate fi considerată mai putin eficientă.

O altă posibilitate de a analiza deciziile implică analizarea modului în care decizia a fost luata.  Dacă gândim asa, o decizie bună este atunci când cel care ia decizia are clar obiectivele definite, întelege problemele, constientizează directiile alternative ale actiunii precum si posibilele consecinte ale deciziei. Alegerea între directiile alternative ale actiunii este luată într-o maniera ratională, în concordantă cu obiectivele deciziei. In cazul acestul gen de abordare, o decizie gresită este aceea care este luată într-o maniera neatentă si iresponsabilă.

Paradoxul acestei abordări este că o decizie iresponsabilă sau luată la întâmplare poate duce, cu putin noroc, la un rezultat mai bun decât cele mai meticuloase si constiincioase decizii!  În consecinta, deciziile luate într-un mod coerent si bazat pe informatii clare vor avea rezultate mai satisfacatoare decât deciziile luate fără o bună întelegere a fenomenului.

Procesul decizional
In afaceri, mai ales atunci cand e vorba de decizii importante, procesul decizional nu este un proces rapid, ci mai degrabă un proces care survine după o anumită perioada de timp si care implică parcurgerea anumitor etape într-o ordine specifica.  Aceste etape, in succesiunea lor cronologica sunt:

a. Identificarea problemei
Atunci cand managerul general, angajatii, clientii, colaboratorii sau actionarii unei firme observa un lucru gresit se poate spune ca a aparut o problema, a carei rezolvare necesita luarea unei decizii. Aceasta constientizare a unei potentiale decizii nu trebuie neaparat sa se bazeze pe un suport solid, ci ea se poate baza pe intuitie sau pe o impresie generală. După faza de constientizare urmează o perioada de întelegere sau de reflectie.

b. Analiza
După perioada de reflectie, sau ca urmare a acumularii de dovezi (ex: posibile abateri de la un standard de performantă, critici in presă, etc), managerul sau personalul din conducerea companiei devine  convins că necesitatea unei decizii este reala.
Mai departe este nevoie ca managerul să identifice adevarata cauză a problemelor. Această etapă este deosebit de importantă. O analiza incorectă – formulând problema gresit – va influenta negativ celelalte etape ale procesului. Răspunsul corect la o problema gresită este la fel ca răspunsul gresit la o problemă corectă.
Scopul acestei etape este de a întelege sensul problemei si felul cum afecteaza aceasta problema organizatia, implicând adesea o clarificare a dificultatilor specifice ale problemei generale.

c. Stabilirea obiectivelor
In aceasta etape este necesar să luăm în considerare ceea ce se asteaptă a se obtine prin decizia luată sau ce scopuri ar trebui să urmarească. Este o etapă peste care multi manageri trec cu repeziciune, dar care este extrem de importantă pentru ca rezultatul final să fie unul bun.

d. Stabilirea optiunilor
Procesul de determinare a optiunilor este un proces creativ. Optiunile pot include solutii referitoare la re-interpretarea unor rezultate din trecut sau înnoirea unor solutiilor vechi peste care s-a trecut cu vederea, observarea si copierea unor solutii luate de concurentă la probleme similare sau identificarea de noi solutii.
Folosirea grupurilor de discutii este o metodă eficientă în acest stadiu, deoarece fiecare persoana individuală are o experientă diferită.

e. Evaluarea optiunilor
Etapa de evaluare implica determinarea gradului în care fiecare dintre optiuni duce la atingerea obiectivelor. În aceasta etapa consecintele fiecarei optiuni sunt analizate în detaliu; dacă se cere folosirea unui model matematic în procesul de decizie, acesta se va folosi în aceasta etapa.

f. Alegerea variantei optime
Alegerea este momentul când una dintre optiuni este aleasa ca fiind cea mai satisfăcătoare în vederea implementarii ei. Procedura de selectie depinde, în mare măsură, de mărimea si structura grupului de decizie.
Dacă decizia va fi luată de o singură persoană, aceasta va folosi o prioritate bazată pe sistemul ei de valori si interese. Un grup de persoane care iau decizia poate interactiona pentru a decide alegerea potrivita prin asociatii de dezbateri, întâlniri, delegari sau vot.
Oricare ar fi metoda de alegere, varianta aleasă trebuie să corespundă obiectivelor generale ale organizatiei si să producă efecte pozitive.

g. Implementarea
Această etapă implică realizarea oricarei schimbari pe care solutia selectata o cere. Eficienta etapei de implementare va depinde de priceperea si abilitatea managerului responsabil si de caracterul de “implementabilitate” al solutiei.

h. Evaluarea rezultatelor
După ce solutia selectată a fost implementată, este necesară evaluarea rezultatelor ei, pentru a vedea eficienta acesteia în rezolvarea sau reducerea problemei initiale. Dacă evaluarea dovedeste că decizia a rezolvat cu succes problema, atunci aceasta etapa reprezinta sfârsitul procesului. Totusi, daca situatia rezultata nu este considerata ca satisfacatoare pentru organizatie, atunci această etapa devine echivalentul etapei de identificare a problemei si întregul proces se reia.

In continuare vă vom prezenta cateva decizii gresite frecvent intalnite:
-   Pornirea unei afaceri din dorinta de a avea mai mult timp liber
-   Recrutarea unor oameni nepotriviti
-   Promovari lipsite de transparentă
-   Alegerea gresită a unor parteneri de afaceri
-   Lipsa unei minime cercetări de piată la intrarea pe o piată nouă

Totusi, important este să nu uitati că "Fiecare reusita începe cu decizia de a încerca"





Articole similare:
Daca merita si cat costa pornirea unei afaceri la tara in domeniul cultivarii legumelor in sistem ecologic - 17/Feb/2014
Idei de afaceri cu bani putini: prestari de servicii in zonele rurale - 12/Nov/2014
Idei de mici afaceri la tara in domeniul procesarii produselor agricole - 28/Nov/2014
Cele mai bune mici afaceri din agricultura in 2013 - 05/Oct/2013
Ce trebuie sa faci pentru a porni o afacere profitabila la tara ? - 05/May/2012

Cuvinte cheie: luare,decizii,afaceri

Inscris la categoria: Management si planificare


Trimite acest articol unui prieten: e-mail: numele dvs: