revenire la pagina anterioară...

1748    0    0

Care este cea mai buna cale de valorificare a produselor agricole din micile ferme?

[29/09/2012]

Atat cei care traiesc din agricultura de subzistenta cat si cei care au o proprietate ceva mai mare si intra in categoria miciilor fermieri au aceeasi problema: valorificarea produselor rezultate din ferma proprie.

In mod traditional micii producatori din Romania isi vindeau produsele in piete si targuri. In ultimii ani lucrurile au inceput sa se schimbe si in Romania: marile lanturi comerciale au luat locul micilor magazine iar pietele de alimente au fost acaparate de “vanzatori profesionisti” (nota: am incercat sa folosim un termen elegant pentru a-i defini pe cei care controleaza pietele alimentare).

Si totusi, in conjunctura actuala care este cea mai buna cale de valorificare a produselor agricole?

Pentru a raspunde la aceasta intrebare mai intai trebuie sa vedem care sunt optiunile pe care le au micii fermieri. Acestea ar putea fi:
- vanzarea directa la domiciliul clientului: aceasta se intalneste frecvent in cazul vanzarii produselor lactate si mai nou in cazul vanzarii produselor ecologice (bio) catre clientii abonati;
- vanzarea directa in piete si targuri: este calea uzuala prin care micii producatori isi comercializeaza produsele;
- vanzarea catre intermediari: aceasta metoda se refera la vanzarea catre firme sau persoane care achizitioneaza cantitati mari de produse pe care le revand ulterior unor detailisti. Aici putem vorbi de “intermediarii autorizati” care sunt in general firme care au infiintat asa zisele “depozite en-gros si piete pentru vanzarea en-gros dar si de”intermediarii neautorizati” care in general sunt persoane care lucreaza “la negru” si care cumpara marfa pentru a o revinde ulterior celor din asa zisa “mafie a pietelor”;
- vanzarea prin intermediul micilor magazine: presupune livrarea produselor direct unor magazine care comercializeaza produse alimentare en-detail, fie ca este vorba de aprozare sau de magazine alimentare;
- vanzarea catre hipermarketuri (mai nou … si doar in anumite conditii): este o cale noua aparuta, ca urmare a presiunii exercitate de Ministerul Agriculturii. Din pacare hipermarketurile impun niste conditii speciale de calitate si cantitate pe care foarte putini dintre micii fermieri le pot indeplini.

Raspunsul la intrebarea “care este cea mai buna cale de valorificare a produselor agricole pentru micii fermieri?” depinde in primul rand de marimea firmei.

Pentru cei care se incadreaza in categoria celor care practica agricultura de subzistenta si care au cantitati mici de produse pe care le pot vinde altora, in mod evident cea mai buna cale o reprezinta vanzarea directa la domiciliul clientului sau vanzarea directa in piete si targuri. Deoarece acestia dispun de cantitati limitate nu sunt nevoiti sa stea foarte mult prin piete sau sa se deplaseze pe arii largi pentru a-si putea vinde productia care nu e destinata consumului propriu. In plus, folosind aceste cai de comercializare a produselor agricole pot vinde la preturi mai mari, ceea ce inseamna si o rata mai mare a profitabilitatii.

Pentru cei care au ferme de dimensiuni ceva mai mari si au depasit pragul agriculturii de subzistenta iar acum intra in categoria micilor fermieri, in mod evident solutia o reprezinta vanzarea catre intermediari, vanzarea prin intermediul micilor magazine si vanzarea catre hipermarketuri. Atunci cand ai cantitati mai mari de produse agricole devine destul de greu sa iti desfaci singur toate produsele apeland la vanzarea la domiciliul clientului sau la vanzarea in piete si targuri. Este destul de greu sa spui care dintre cele 3 cai enuntate este mai buna, conditiile de vanzare variind foarte mult in Romania de la o zona la alta, in functie de specificul zonei si de concurenta.

Pe langa cele 3 cai anterior enuntate micii fermieri isi pot valorifica partial productia prin vanzarea la domiciliul clientului si prin vanzarea in piete si targuri, reusind astfel ca pentru o parte din productia sa sa obtina o rata mai ridicata a profitabilitatii. Pentru cea mai mare parte  din productie, asa cum am mai spus mai devreme, solutia o reprezinta vanzarea prin intermediari sau vanzarea prin intermediul micilor magazine si a hipermarketuri-lor.

Micii fermieri trebuie insa sa nu uite un lucru: pentru a-si putea comercializa produsele catre intermediari,  mici magazine si hipermarketuri trebuie sa infiinteze o firma in baza Legii Nr. 31/1990 privind societatile comerciale sau a OUG 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale si întreprinderile familiale.



Consultant
Pascu Vlad





Articole similare:
Idei de mici afaceri la tara in domeniul procesarii produselor agricole - 28/Nov/2014
Protejarea produselor traditionale romanesti pe piata interna si europeana - 16/Mar/2016
Cele mai bune mici afaceri din agricultura in 2013 - 05/Oct/2013
Afacerile in domenii non-agricole - cheia prosperitatii in mediul rural - 19/Sep/2014
5 motive pentru care merita sa investesti in agricultura bio - 07/Mar/2013

Cuvinte cheie: marketing,valorificare,vanzare,produse,agricole

Inscris la categoria: Marketing si vanzari


Trimite acest articol unui prieten: e-mail: numele dvs: